Vuurdoop: Startup Weekend Groningen

Ontwikkelaars, managers, marketeers, creatievelingen en andere enthousiaste mensen gingen afgelopen weekend aan de slag om hun idee te delen, vervolgens een team te vormen, een product te ontwikkelen. Spannend, want misschien is het idee het waard een eigen bedrijfje te lanceren. Het 54 uur durende Startup Weekend-evenement is een fantastische broedplaats. Dit weekend was mijn vuurdoop. Mijn conclusie: deze eerste kennismaking smaakt naar meer!

In een minuut je idee 'verkopen'. Foto: Joost Nuijten

In een minuut je idee ‘verkopen’. Foto: Joost Nuijten

Wereldkundig
Op vrijdagavond startte het weekend met de pitches. De deelnemers krijgen een minuut de tijd om hun briljante idee te ‘verkopen’. Voor sommigen toch spannend om voor een grote zaal te spreken, maar vooral om jouw idee, je kindje wereldkundig te maken. Stel je voor dat je wordt afgewezen? Droom kwijt, ervaring rijker?

Groepsvorming en fun
De beste ideeën hebben geen enkele moeite om teamleden te verzamelen. Dit is grote stap in de goede richting. Nadat het pitchen van de ideeën en het vormen van de teams, begint het echte werk. De eerste minuten verlopen moeizaam. Hoeveel ego’s zitten er in een groep? Wie neemt de leiding? “Wij doen alleen mee als het fun is.” Kortom: er vindt een groepsbindingsproces plaats. Even later dreigt de groep uit elkaar te vallen, maar als iedereen dan open en eerlijk alle kaarten op tafel gooit, ontstaat er iets moois, de tegenstanders worden medestanders en omarmen het gezamenlijke idee en doel. Tijd om te gaan slapen!

Op zondagavond moet het idee 'af' zijn.
Op zondagavond moet het idee ‘af’ zijn.

 

Enthousiasme
Gedurende de nachtrust gaat het creatieve proces natuurlijk gewoon door en als op zaterdagochtend iedereen zich weer bij de groep meldt, loopt het als een zonnetje. Er staat een gemotiveerde groep met mensen klaar, de rollen worden verdeeld. De marketeers gaan op onderzoek uit, de developers gaan ontwikkelen, de vormgevers creëren en de managers zien toe dat het proces in goede banen verloopt. Om de paar uur worden de resultaten gedeeld en wordt er bijgestuurd. De club wordt steeds enthousiaster, maar de zondagavond is
dichtbij, dit is de keiharde deadline waarop alles
klaar moet zijn.

Prijzen
Twee teams hebben het Esri-platform gebruikt voor hun app. City Crush, een locatiegebaseerd smartphone-spel om de jeugd buiten aan het spelen te krijgen, gaat er met de derde prijs vandoor. Team Hawkseye, een Social Rapid Response, ontvangen golden tickets voor TEDxBinnenhof. De prijzen zijn verdeeld. Het was een mooi weekend van hard werkende gemotiveerde mensen. Blijft het hierbij of zijn de eerste stappen gezet voor the next Twitter, Facebook of Candy Crush-onderneming? Ik denk het laatste, maar enkel de toekomst zal het ons leren.

Een geweldig idee maakt pas echt kans van slagen als je het deelt en een daarmee een ECHTE kans geeft. Esri Nederland gelooft hierin en wil daarom vanaf nu volop meewerken aan dit soort initiatieven.

Dit bericht is geplaatst in ArcGIS, Developer en getagged , , , , , . Bookmark de permalink.

Comments zijn gesloten.