Arcade; een stukje intelligentie voor visualisaties in ArcGIS Online

De expressietaal Arcade is in 2017 geïntroduceerd. Deze lichte, eenvoudige expressietaal, is snel in gebruik, eenvoudig om te leren en heeft als doel om de visualisatie eenvoudig professioneel te creëren. Arcade is een groeiend onderdeel binnen het ArcGIS-platform. Daarmee groeit ook de naamsbekendheid. Ondanks dat men inmiddels veel van Arcade gehoord heeft, weet nog niet iedereen het goed te plaatsen.

Arcade komt namelijk niet alleen voor in ArcGIS Enterprise, ArcGIS Online en ArcGIS Pro, maar ook in ArcGIS API for JavaScript, ArcGIS Runtime SDK, GeoCortex Workflow 5! Oftewel: de taal komt voor in het hele ArcGIS-platform. Gebruikers en ontwikkelaars komen Arcade dus overal tegen. Inmiddels zijn we al een paar versies verder met Arcade, waar steeds meer mogelijkheden in worden toegevoegd. Dit blog neemt je kort mee in wat Arcade is en wat het kan. En nog belangrijker: hoe kan Arcade helpen in jouw werk? Er is een voorbeeld te downloaden waarin Arcade in ArcGIS Online werkt.

Arcade: logica voor functies en condities

Eerst een stap terug, wat is Arcade? Arcade is een (expressie-)taal binnen ArcGIS waarmee je logica kan uitschrijven om functies en condities toe te passen op de labeling, popups en symbolen van de kaart. Klinkt interessant, maar hoe kan ik Arcade nu in de praktijk toepassen?

Een praktisch voorbeeld bewijst eenvoudig de kracht van Arcade. Stel je voor dat je een puntenlaag hebt op basis van werkzaamheden. Deze werkzaamheden hebben een datum en nu willen we de symbolen van deze werkzaamheden tonen op basis van urgentie. Arcade is in staat om uit te rekenen wat het verschil is in dagen tussen vandaag en de datum dat de werkzaamheden afgerond moeten zijn. Hiermee kunnen we zien welke werkzaamheden binnen 3 dagen afgerond moeten zijn.

Hierboven is het voorbeeld in Arcade uitgeschreven. In 3 regels staat de volledige logica om punten te symboliseren op urgentie en ze een label mee te geven met het aantal dagen.

Arcade werkt op desktop en mobiel

Sommige mensen zullen denken: “Waarom hadden we Arcade nodig en konden we niks bestaands gebruiken?” Arcade moest zowel op de desktop als op mobiele apparaten werken. Voor een goede performance op mobiele apparaten hebben we een ‘lichtgewicht’ taal nodig. De implementatie van bestaande talen kon beveiligingsproblemen met zich mee brengen. De nieuwe taal zou uiteindelijk ook geometrische functies moeten ondersteunen.

Arcade bevat veel datum-, geometrische en wiskundige functies om berekeningen uit te voeren op basis van de geometrie of de attributen die erbij horen. Om deze functies ‘in het wild’ te zien, hebben de developers van Esri Nederland voorbeelden verzameld die in ArcGIS Online zijn te gebruiken.

Download de voorbeelden voor gebruik van Arcade in ArcGIS Online

In de volgende Arcade-blog gaat collega Peter Mallo in op de Arcade-mogelijkheden van ArcGIS Pro.

Dit bericht is geplaatst in Arcade, Developer en getagged , , . Bookmark de permalink.

Comments zijn gesloten.