Eerlijkheid duurt het langst

Iemand van HR die iets over het bedrijf gaat schrijven. Ik hoor je denken: “ja hoor, dat wordt een verkooppraatje. Moet ik dat echt geloven?” Maar ik zal m’n best doen om objectief en eerlijk te zijn, want dat is het Beste Werkgevers Keurmerk ook.


De naam zegt een hoop, maar wat houdt het Beste Werkgevers Keurmerk eigenlijk in? 
Organisaties met dit keurmerk hebben een hoge medewerkersbetrokkenheid en er is meer ruimte voor ideeën en suggesties om te innoveren. Kort door de bocht: mensen vinden het leuk om bij de organisatie te werken. Dit wordt objectief gemeten door de externe partij Effectory; zij sturen een vragenlijst naar medewerkers waarin werkgeverschap, organisatietrots en het benutten van talent wordt beoordeeld. Het keurmerk gaat dus eigenlijk over wat eigen medewerkers over de organisatie als werkgever zeggen. De benchmark van de resultaten is tot slot bepalend voor het aantal sterren dat een organisatie krijgt. 3 sterren? Dan liggen de resultaten 0,5 punten of meer boven het branchegemiddelde.   

Waarom is Esri Nederland hier drie jaar geleden mee begonnen? Natuurlijk, ook wij willen talent behouden en concurrenten voorblijven in de tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Maar we willen vooral het beste voor onze huidige medewerkers. Met dit keurmerk challengen we onszelf ieder jaar opnieuw (iets wat behoorlijk in het Esri-DNA zit)hoe doen wij het op de ladder van goed werkgeverschap? En het is leuk om te horen dat we het goed doen, maar we zijn vooral nieuwsgierig wat deze ‘externe audit’ als  top 3verbeterpunten levert, Want ja, ook een beste werkgever heeft verbeterpunten.  

Ieder jaar is dit toch best spannend: Esri-medewerkers zijn kritisch en uiten graag hun meningEen anonieme vragenlijst waarbij individuele response niet inzichtelijk is voor de organisatie is dan de uitgelezen mogelijkheid om eens fijn te zeggen wat je vindt. Misschien ben ik daarom best trots dat we al drie jaar op rij het 3-sterren Beste Werkgevers Keurmerk dragen.  

Logischerwijs betekent werken bij Esri Nederland voor iedere medewerker iets anders. De een is dolenthousiast over de GIS-software die we verkopen en de ander krijgt energie van de klanten waar we mee werken. Hoe ik het zelf ervaar? Als een werkomgeving waar zaken goed zijn geregeld, waardoor ik de tijd en vrijheid heb om mezelf te ontwikkelen, mijn eigen agenda te beheren en me bezig te houden met diverse HR-vraagstukken. En dat hoef ik gelukkig niet alleen te doen, maar samen met collega’s die me het gevoel geven alsof ik in een familiebedrijf werk. We werken hard en daar worden we voor beloond: genoeg redenen voor mij om met veel plezier naar kantoor te gaanToch een kort verkooppraatje: misschien niet heel objectief, maar wel eerlijk. 

Dit bericht is geplaatst in Werken bij Esri Nederland en getagged , , , , , , . Bookmark de permalink.

Comments zijn gesloten.