Actief omgaan met kennismanagement

Nog net voor de Kerst mocht ik tijdens een AGGN dag een presentatie verzorgen over ‘Esri in het onderwijs’. Van beide onderwerpen word ik ‘wel warm’, ook in de wat koudere Bouwpub van de TU Delft, waar de bijeenkomst werd georganiseerd.

 

studenten

Esri heeft wat met studenten
en het onderwijs

Houdbaarheidsdatum
In de inleiding van mijn presentatie ben ik kort op het begrip kennis ingegaan. Ik heb ingezoomd op het tijdelijke karakter van kennis: denk zelf maar eens aan de kennis die je opdeed tijdens je opleiding: wat was de houdbaarheidsdatum van die kennis? In deze blogpost beschrijf ik in grote stappen de onderwerpen van mijn presentatie.

Trends
Ontegenzeggelijk zijn Opencourseware en Open Access de grote trends in het onderwijs: onderwijs en onderzoek stellen opleidingsmateriaal en artikelen zonder barrières voor hergebruik ter beschikking. Dat past geheel bij de missie van het onderwijs, maar ook bedrijven gaan hierin mee. Esri speelt hierop in door een deel van het lesmateriaal vrij beschikbaar te stellen.

Ondersteuning ver voorbij de technologie
Er bestaat geen standaard beschrijving van de relatie tussen Esri en de onderwijs- en onderzoeksinstituten. We kiezen bewust voor een brede ondersteuning, die ver voorbij de technologie reikt. We willen graag docenten ondersteunen met lesmateriaal, zoals we dat op de Virtuele Campus en op mijnopleiding.esri.nl ter beschikking stellen. Met de student meet-ups en het Esri Scholarship richten we ons ook direct op studenten zelf.

Leren als continuüm
De veranderingen voor Esri Nederland Opleidingen door de jaren heen zijn voor iedereen goed zichtbaar: een opleiding was klassikaal, met veel geprint materiaal en met altijd een docent voor de klas. Dit is gegroeid naar een leeromgeving, waarin al het lesmateriaal digitaal is en altijd bereikbaar, waar ieder kan leren in zijn eigen leerstijl en waarin men altijd toegang heeft tot een docent.

klassikaal

Vroeger was onderwijs alleen nog
klassikaal, nu is het meer
op een persoon toegespitst.

Kennisintensief werkveld
In de wereld waarin Esri als organisatie zich bevindt, verandert veel. Het is daarom belangrijk kennis te managen, om bij te blijven, maar vooral ook om op de verwachtingen van de nabije toekomst in te spelen. Daarom sloot ik mijn verhaal af met een korte uitleg over hoe wij binnen Esri actief met kennismanagement omgaan. Belangrijke elementen zijn een jaarlijks opleidingsplan, kennismatrix, individueel opleidingsplan (met je persoonlijke leerdoelen). Mocht je meer willen weten over ons kennismanagement: we lichten onze aanpak graag in een persoonlijk gesprek toe.

Afsluitend
In een sterk veranderende wereld is bijblijven met de juiste kennis cruciaal. De huidige mogelijkheden om kennis te maken met GIS zijn ongekend en de aandacht is zeker ‘op zijn plaats’. Zo is leren als een continuüm geworden, ook wel bekend onder een leven lang leren. De docent is niet die vrouw voor de klas, maar een actieve leercoach geworden.

We helpen graag om bij te blijven, want als je niet bijblijft, sta je toch een beetje stil, of erger: zet je zelfs stappen achterruit.

Onderstaand mijn presentatie

Dit bericht is geplaatst in Achter de schermen, Opleidingen en getagged , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Comments zijn gesloten.